Storczyki Wiki
Advertisement
Zdjęcie przędziorka

Przędziorek 1.jpg

Przędziorek chmielowiec (Tetranychus urticae) jest to często występujący szkodnik na storczykach. Jego obecność na orchidei można rozpoznać po cienkiej pajęczynie pojawiającej się m.in. u nasady rośliny.

Wygląd[]

Przędziorki są to roztocza o żółtobrązowym kolorze, wielkości ok. 0,5mm. Samce są kształt romboidalnego, natomiast samice, większe od samców, mają kształt owalny. Zmieniają barwy, zależnie od pory roku. Zimą są koloru ceglasto-pomarańczowego, natomiast latem przybierają odcień żółto-zielony. Podczas szukania szkodników na storczyku warto wziąć lupę, ze względu na mały rozmiar tych roztoczy.

Przyczyny występowania[]

Pojawienie się przędziorków najczęściej jest spowodowane zbyt niską wilgotnością oraz wysoką temperaturą. Częstym powodem jest też przyniesienie ich do domu razem z zakupioną rośliną, na której żerują. Dlatego też przed zakupem należy dokładniej obejrzeć liście i korzenie, nie kierując się wyłącznie urodą kwiatów.

Objawy[]

Objawami pojawienia się przędziorków chmielowców na storczyku są:

  • mozaikowate przebarwienia w odcieniu żółci na górnej stronie liścia,
  • pojawienie się cienkiej pajęczynki, najczęściej na spodzie liście, blisko podłoża,
  • wysychanie silnie zaatakowanych liści.

By sprawdzić obecność tego szkodnika na storczyku, można przetrzeć od spodu liście wilgotnym wacikiem. Jeśli są na nim zauważalne małe czerwone plamki, prawdopodobnie mamy do czynienia z przędziorkami.

Zwalczanie[]

Przędziorki można zwalczać domowym sposobem, poprzez częste przecieranie liści wacikiem namoczonym w roztworze kilku kropli płynu do naczyń „Ludwik” oraz wody. Dobrym sposobem jest też stworzenie niesprzyjających warunków rozwoju roztoczy, czyli podniesienie wilgotności powietrza przy użyciu nawilżacza.

W pomieszczeniach w których przebywaja ludzie (biura, budynki uzyteczności publicznej, centra handlowe itp.) stosuje się ochronę biologiczną. Polega na wprowadzeniu naturalnych wrogów przedziorka - Phytoseiulus persimilis (np. preparat SPIDEX), Amblyseius californicus (SPICAL). Należy tylko pamiętać o podniesieniu wilgotności względnej powietrza. Ochrona biologiczna jets skuteczna i bezpieczna dla ludzi.

Można również stosować środki chemiczne specjalnie do tego przeznaczone, zgodnie z zaleceniami producenta, np.:

  • Provado Plus AE firmy Bayer
  • Talstar 100 EC 0,0
Advertisement